Бесіда "Вербна неділя"
Вербна неділя
Мета: ознайомити
учнів з історією виникнення свята Вербної неділі, розширити знання про дерево
вербу, як символ України; поглибити уявлення про особливості культури
українців; розвивати пам’ять, увагу, допитливість, мислення; виховувати любов
до природи, повагу до духовної спадщини українського народу.
Обладнання:
вербові
гілочки, картки з прислів’ями, презентація.
Хід
заняття
I. Організаційна частина
1. Привітання.
- Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
Раз рука, два рука,
Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась,
Посміхнулась, привіталась.
2. Повідомлення теми заняття.
- Діти, зараз я прочитаю
вам загадку, а ви уважно послухайте її і відгадайте, якою буде тема нашого
заняття.
У християнстві є
багато
Верби свяченої
на свято.
За нею
поспішають в церкву
У цю святу
неділю …Вербну.
-Так, діти.
Сьогодні ми з вами поговоримо про велике християнське свято – Вербну неділю.
Дізнаємося багато цікавого про вербу як символ України й розкриємо таємницю
«Чим заслужило шану в народі це дерево?»
II. Основна частина
1.Читання та аналіз легенди.
- Про
вербу, скромну нашу вербу написано чимало. Їй, «гнучкій та тонкоталій»
присвячено прислів’я і приказки, пісні і вірші. Про неї складено й легенди.
Послухайте одну із них, у якій розповідається, чому це дерево називається
вербою.
ЯК ОКСАНА ВЕРБОЮ
СТАЛА
Колись давно в
одному селі жила вродлива дівчина Оксана. Дуже полюбляла вона вбратися у
вишивану сорочку, плахту, взути на ноги червоні чобітки, надіти на шию намисто,
прикрасити волосся стрічками. І так гарно вбрана ходила дівчина на річку —
помилуватися своїм відображенням в її гладкому плесі. Могла годинами так
сидіти, задивляючись на свою вроду та усміхаючись сама до себе. Кликали Оксану
дівчата водити хороводи, а вона лише плечима знизувала. Мати просила доньку
допомогти — води з криниці принести, на городі попоратися. Та у відповідь
завжди чула лише: “Ой, не зараз, мамо…”.
Одного вечора,
коли дівчина, як зазвичай, стояла на березі, з води визирнув Водяник. Побачив
він красуню та й завмер, зачарований її вродою. Саме у цей час нагодилася
Оксанчина матуся й покликала дівчину додому. А та у відповідь: “Не хочу йти до
хати! Немила вона мені! Я б так усе життя стояла край води, милуючись своєю
вродою!”. Почувши таке бажання Оксани, Водяник умить виконав його. І тут ніжки
дівчини перетворилися на коріння, яке міцно трималося за берег, і вже не могла
красуня зрушити з місця. Гнучкий дівочий стан став тонким вербовим стовбуром,
руки перетворилися на гілля, а довге кучеряве волосся — на тонесенькі гілочки,
що схилялися до самої води, торкаючись свого відображення в ній. Саме так, як
мріяла Оксана. А Водяник, плеснувши по воді хвостом, опустився, задоволений, на
самісіньке дно: тепер красуня-верба завжди буде перед його очима.
-
Отже, діти, чому Оксана стала вербою.
2. Довідкове бюро.
- Діти, з легенди
ви вже дізналися, що верба росте близько до води. Чи можете ви ще щось сказати
про вербу як дерево?
- Тоді я
запрошую вас у довідкове бюро. І цим довідковим бюро сьогодні буду я. Будьте
уважними.
- Відомо понад
300 видів цього дерева, висота якого сягає 15 метрів і вище. Живе верба
протягом 50-60 років. На вербі квітнуть лише жіночі суцвіття, а чоловічі –
розпускають котики.
- Спостережливість
людей допомогла побачити у вербі її властивості, щоб використати їх у своєму
житті.
·
Із верби в Україні здавна робили музичні
інструменти.
·
З вербового стовбура видовбували човни,
робили меблі і ярма для волів.
·
З вербових гілок плели кошики, виплітали
стіни хат і хлівів, а потім обмазували глиною.
·
Кожен запорізький козак обов’язково мав
вербову ложку.
·
Верба – дерево цілюще. Воно дарує людям
багато ліків: аспірин, саліцилову кислоту)
3. Робота над прислів'ями.
- Діти, на
дошці ми бачимо прислів'я, але слова у них помінялися місцями. Вам потрібно
правильно скласти прислів'я і пояснити їх.
Де
срібліє вербиця — там здорова водиця.(Верба має багато магічних
властивостей, серед них є така: вона очищує воду, покращує її смак)
Як
зацвіла верба – не за горами сівба.( Верба здавна допомагала людям і
в побутових клопотах. Вона сповіщала про прихід весни та початку тепла, а отже
і про початок сільськогосподарських робіт)
Верба,
як трава лугова: ти її покоси, а вона знов буде рости.(верба, на
відміну від багатьох інших дерев, швидко пускає пагони і відростає знову,
навіть якщо її зріжеш)
- Отже,
діти, чим же заслужила верба шану в народі?(Верба приносить багато користі
людям. Вона й ощищує воду, й оберігає численні джерельця від замулу і зсувів. Є
деревом цілющим, адже дарує людям багато ліків. Із верби здавна робили музичні
інструменти, видовбували човни, робили меблі і ярма для волів. З вербових гілок
плели кошики, виплітали стіни хат і хлівів.)
4. Фізкультхвилинка
(Виконується під
музичний супровід)
5. Бесіда з елементами розповіді.
- За тиждень до
Великодня християни святкують Вербну неділю. Цього дня колись Христос
повертався до Єрусалима, і люди врочисто встеляли йому дорогу пальмовими
гілками. Так, як в нас пальми не
ростуть, то наші предки їх замінили вербовими гілками. Звідси й назва – Вербна
неділя.
-Вранці у Вербну неділю християни йдуть до церкви,
щоб посвятити вербу.
- Колись
господарі, повертаючись із церкви зі свяченою вербою, до хати не заходили, а
відразу ж садили на городі по кілька гілок або, якщо було близько, то в полі,
«щоб росла Богові на славу, а нам, людям, на вжиток», а решту, що залишилася,
несли до хати і ставили на покуті під святими образами.
- Якщо,
ввійшовши до хати, заставали того, хто проспав Службу Божу, то били його
свяченою вербою, примовляючи:
Не
я б’ю – верба б’є,
За
тиждень Великдень,
Недалечко
червоне яєчко!
- У наш час
віряни освячують вербові гілочки, а потім вітають своїх рідних, легенько б’ючи
їх освяченою вербою.
- У Вербну
неділю не можна працювати; не можна прибирати, шити і займатися рукоділлям; шумно
веселитися. У цей день не можна сваритися чи злитися, також не варто давати
гроші в борг чи позичати у когось.
- Вірять, що
сновидіння, побачене в цей день, передбачає найближче майбутнє. Нікому не
розповідайте про те, що вам приснилося.
III. Заключна
частина
1.
Підсумок заняття.
-
Наше заняття підходить до завершення.
Отже, діти, про яке свято ми з вами сьогодні говорили?(про Вербну неділю)
-
Як люди відзначають це свято?(йдуть до
церкви, освячують вербові гілочки)
-
Чому саме вербові гілки освячують в
церкві?(тому що наші предки в давнину замість листя пальми, яким вітали Ісуса в
Єрусалимі, вирішили освячувати гілля верби, яка серед усіх дерев зацвітає
найшвидше у нашому краю)
2.
Рефлексія.
-
Отже, діти, що нового ви довідалися на
сьогоднішньому занятті?
-
Що вам було цікаво?
-
Що ви вважаєте корисним для себе із
цього заняття?
Котики
вербові! Ніжні та пухнасті...
Личка
доторкнулись... Ой, яке то щастя!
Гілкою
вербиці вдарю я злегенька,
Щоб були
здорові всі мої рідненькі...
Бо не я
б'ю,- кажуть,- а свята вербиця!
Скоро
вже Великдень! Будем веселиться!
Зовсім
недалечко червоне яєчко!
Син
Божий воскресне! А все лихо щезне!
(Тетяна
Строкач)
-
У мене в руках є вербова гілочка.
Котики на ній є пухнастими, приємними на
дотик. А який свіжий, приємний, ніжний аромат відчувається. Зараз я даватиму
вам в руки вербову гілочку, а ви, у свою чергу, будете говорити, що бажаєте
своїм однокласникам з приходом Вербної неділі.
(Учні висловлюють свої думки)
-
Дякую за увагу. До побачення!
Коментарі
Дописати коментар